installation + video, 2012
plaster cast, iron rods, galvanised wire mesh, hemp, jute
sound track, 2’40”
HD video,16’
still from Atlante Silvestre’
Il lavoro, costituito da un’opera site-specific e un video, riflette sugli equilibri tra risorse naturali e attività umane in un’area fortemente antropizzata in Vallecamonica.
L’installazione fonde due processi distanti nel tempo: da un lato il calco in negativo di una roccia, che reca memoria delle acque, dei frammenti di pietra e dei ghiacci che l’hanno levigata nei millenni, dall’altro una traccia audio in cui i microsuoni di un ghiacciaio odierno si fondono coi battiti delle punte di metallo che scavano nella pietra. Il video segue il corso di un torrente, dal ghiacciaio fino a valle, e mostra le tracce della coesistenza tra elementi naturali e attività umane: l’acqua viva del torrente e le captazioni utilizzate per la produzione elettricità e per l’irrigazione; la semina di avannotti e la caccia di frodo ad alta quota. Ambivalenze ulteriormente sottolineate dal fuoricampo, i suoni di moto, camion, di grossi complessi industriali a fondo valle, si diffondono per boschi e prati all’apparenza remoti e selvaggi.
The work, consisting of a site-specific installation and a video, reflects on the balance between natural resources and human activities in a heavily anthropized area in Vallecamonica.
The installation merges two processes that are distant in time: on the one hand, the cast of a rock, which bears the memory of the waters, stone fragments and glaciers that have crafted it over the millennia; on the other, an audio track in which the micro-sounds of a present-day glacier merge with the beats of metal spikes digging into the stone. The video follows the course of a stream, from the glacier down to the valley, and shows the traces of the coexistence of natural elements and human activities: the living water of the stream and the catchments used for electricity production and irrigation; the sowing of fry and poaching at high altitudes. These ambivalences are further emphasised by the off-screen, sounds of motorbikes, trucks, of large industrial complexes at the bottom of the valley, spread through seemingly remote and wild woods and meadows.
in collaboration with Lorenzo Casali, developed within the frame of Aperto 2012-art on the Border and Distretto Culturale della Vallecamonica, Prize Silvano Cavatorta / Filmmaker
the second part of the cast being detached from the rock and transported
Il tempo è tutto attaccato, view of the installation in the ‘600 tower, in Braone (BS)
Atlante Silvestre, stills from video
Vicino/Attraverso, view of the projection at Careof, Milan, 2013